Duizend en hoe nu verder?

31 mei 2022 - München, Duitsland

De eerste 1000 kilometer zitten erop nu ik in München op een overdekt terras schuil tegen de regen. Dat waren mooie kilometers die mij verassen hoe groot de verschillen zijn tussen Nederland en onze buren. Waarschijnlijk is dat  verschil voor een belangrijk deel het verschil tussen Noord en Zuid-Duitsland. Ik heb al moeite om de mensen hier te verstaan. Na die 1000 km neem ik afscheid van de route van Hans Reitsma. Met oprechte dank voor de vele mooie stukken.
Gister en vandaag logeer ik bij mijn nicht Monica. Dat is heel prettig ook omdat ik een vervelende pijn in mijn scheenbeen heb. Eerst alleen bij het lopen maar sinds gister ook bij het fietsen, vooral als ik veel kracht op de pedalen zet. Vermoedelijk een ontstoken of geïrriteerde pees denkt dr. Google. Het lastige is dat er dan vooral rust en lichte beweging wordt geadviseerd en dat gaat niet zo goed samen met het plan wat ik heb. Toch te overmoedig geweest met het ongetrainde lijf? Morgen wil ik wel proberen verder te gaan, van Monica heb ik wonderdruppels gekregen en bij de apotheek heb ik voor de zekerheid ook maar wat verdovende zalf gekocht. En ik heb voor morgen een lichtere route uitgezocht, langs riviertjes ipv over de cols. Ik hoop dat het beter gaat en ik verder kan.
Vandaag hink ik dus door München. Als Augsburg al pracht en praal is, is München de overtreffende trap. Gucci en Prada struikelen hier over elkaar heen  en al die breed uitgestalde rijkdom is gebouwd op een minstens zo rijk verleden. De barokke kerken waar alles gelardeerd is met (blad)goud rijgen ze hier aan elkaar. Je snapt wel dat Luther juist in deze omgeving zo tekeer ging tegen tegen de Kerk. En mijn calvinistische inborst vind het al gauw aanstellerig veel en protserig.

Asam kerk München.

De dood

Maar de mensen zijn aardig, veel meer multiculti dan in de kleine stadjes hiervoor,  veel fietsers en ook heel veel jonge studenten. Vanavond ga ik er met een uit eten: Jasmijn, de niet meer zo heel nieuwe liefde van zoon Esper.

1. Selle:
    31 mei 2022
    Hee Frank, gefeliciteerd met de 1000! Is het een soort shin splits? De spier naast het scheenbot (aan de rechterkant bij het rechterbeen) zit in een soort vlies en kan niet veel zwellen als het (over-)belast wordt. Veel masseren deed ik, van boven naar beneden en een soort koude-gel erop. En de voorkant van je scheen (en vooral enkel en voet) rekken. Zitten op je voeten dus ;)
  2. Frank:
    1 juni 2022
    Bedankt voor de tips Inge en Selle. Vandaag nog bij Monica gebleven, lichte ronde gefietst, gemasseerd, met m'n poot in de koude beek gehangen, gel erop. Gaat iets beter.
  3. Inge:
    31 mei 2022
    Ha Frank, zelfde diagnose als dr Selle denk ik ook. IJs, rekken en ontlasten en waarschijnlijk heb je een beetje onhandige traptechniek. Dry needling zou ook kunnen helpen, maar kom daar maar eens om in Duitsland. En af en toe een rustdagje!
    Geweldig 1000 kilometer van Reitsma. Veel liefs aan Monica!
  4. Rob:
    31 mei 2022
    Een mijlpaal ! Groetjes aan Monica en met die tips van de Inge en Selle moet het toch wel lukken
  5. Margot:
    1 juni 2022
    Wat bijzonder! Jasmijn voelde zich vast vereerd dat haar schoonvader helemaal naar München fiets om met haar te eten!😂
  6. Frank:
    😄 't was heel leuk.
  7. Marloes:
    1 juni 2022
    Leuk om te lezen, veel succes met de volgende 1000 km en hopelijk gaat het snel beter met je been!
  8. Lianne:
    2 juni 2022
    Wauw zwagertje....1000 km! Gefeliciteerd! Tja die scheen. Hoop dat ie niet te lang een zorgpost gaat zijn. Kies maar easy routes voorlopig. Uitkijkend naar jouw verhalen van het verdere avontuur!
  9. Inge:
    3 juni 2022
    Trouwens vond ik Reitsma het op het oog rustiger doen dan die Koningsseeradweg. Iedere keer dat ik dacht bij een afslag, o nee die versie gaat wel echt heftig omhoog was het de Koningssee en koos Reitsma rustigere routes. Dus dir het lekker rustig aan, zodat je met twee benen kunt blijven trappen en de 2000 ook haalt! Overigens is een shin splints meestal een lopersprobleem, eventueel kan het nog een doorgeschoten hallux valgus probleem zijn. Remedie blijft masseren, rustig rekken en koelen. Duitse apotheken hebben heel veel goede raad en soorten goeie zalfjes. Sterkte!