Gezegende koeien

29 mei 2022 - Augsburg, Duitsland

Zaterdag 28/5

Aan de rand van het stadje Ellwangen kwam ik vanochtend opeens bij een koeien show. Zo'n 100 koeien en kalveren stonden daar met een paar glimmende tractoren en een hoop mensen om hun beste poot voor te zetten.
De voorzitter van de Boerebond had net zijn openingspraatje afgerond en toen kwam de priester. Met zijn stola om begon hij een toespraak. We moeten de dieren niet alleen zien als gebruiksvoorwerpen maar ook goed voor ze zorgen en  liefhebben.  Daarna gebed. Toen gezamenlijk een psalm  zingen begeleid door een klein koperwerk orkestje. Een stuk uit Genesis voorgelezen. Een hele rij heiligen werd genoemd in wiens geest wij moesten handelen. (Ik herkende alleen de naam van Fransiscus van Assisi). En daarna ging hij met een doopvat en kwast rond en besprenkelde alle koeien en kalveren met wijwater. Dan  weer gebed en tot slot werd de zegen uitgesproken over alle aanwezige deelnemers en bezoekers. Alles bij elkaar was hij zeker 3 kwartier aan het woord en zegens aan het uitdelen. Kom daar nog maar eens om bij ons  Ik vond het een wonderlijke gebeurtenis maar zeker de oudere aanwezigen leken het zeer serieus te nemen nemen. Gesterkt door de zegen en een kop koffie ging ik weer op weg.

OverzichtKalverenPriester zegent de kalveren

Een eind verder kwam ik een herder tegen met een kudde van zo'n 400 schapen. Het was een meisje van 22 die net klaar was met haar 3-jarige Fachschule en zij verdiende nu haar inkomen door de kudde in te zetten voor landschapsbeheer. Ze had 3 Alt Deutscher honden bij zich. Honden die de hele dag heen en weer lopen over een (denkbeeldige) lijn en zo de kudde  bij elkaar houden. We hebben uitgebreid haar werk besproken, de manier van werken van haar honden met die van Border Collies vergeleken, de wol prijzen doorgenomen en ze heeft verteld hoe ze daar scheren en hoe ze de lammerperiode organiseert. Heel leuk om te horen en zij vond het duidelijk ook heel leuk om te vertellen.  Fluitend fietste ik verder langs 's Heeren wegen; boven mijn hoofd de Rode Wouw met z'n fel gekleurde gevorkte staart, in de heggen opvallende geelgorssen. Het blijft iets wonderbaarlijks die Schepping en ik had wind mee vandaag.

Herder

Zondag 29/5

Het lijkt erop dat het effect van die zegen bij de ongelovigen niet zo lang duurt. In de regen- en onweersbuien probeer ik nu nog iets van de schoonheid van de stad Augsburg te herkennen. En de wind was ook al gedraaid.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rob:
    29 mei 2022
    Schitterend verhaal ! Jammer dat het regent, dan ziet alles er wat minder mooi uit.
  2. Esper:
    29 mei 2022
    Mooie avonturen! Leuk om te zien dat er nog steeds nieuwe schaapsherders zijn. Ik hoop dat je wat mooie dingen ziet in Augsburg.
  3. Frank:
    30 mei 2022
    Was gister in Augsburg, regen en onweersbuien, alles dicht 😞. Vanochtend nog een keer teruggegaan met zonneschijn. Inderdaad een hele relaxte stad met veel pracht en praal. Mooi om te zien. Dinsdag afgesproken met Jasmijn om te gaan eten.
  4. Bert:
    29 mei 2022
    Prachtige ontmoetingen, Frank. Ben benieuwd of je Wendy ook nog tegenkomt 😊.
  5. Frank:
    7 juni 2022
    Zie hier veel fietsende vaders en moeders met kinderen, als ze klein zijn in de aanhanger. Maar tot nu toe geen alleenstaande moeders ontmoet.
  6. Margot:
    29 mei 2022
    Een perfecte illustratie van ‘onderweg is het ook mooi’.
  7. Mariëtte:
    Hallelujah!
  8. Jan:
    31 mei 2022
    Ik lees je verhalen met plezier, Frank. Het onderweg zijn en inzakken in je tocht. Dat begint welkte jeuken. Ik ben razendbenieuwd wat je allemaal op de Balkan nog gaat meemaken. Geen last meer van fysiek ongemak?