Over the top

2 juli 2022 - Cetinje, Montenegro

Afgelopen donderdag was rustdag in Kotor - Montenegro aan de beroemde baai. Het is inderdaad een hele mooie baai met een wat mysterieuze sfeer. Beetje nevelig, glinsterende bergen eromheen. Maar wel druk, ook met auto's, gelukkig zijn er ook nog wat rustige weggetjes waar je lopend / fietsend langs het water kan.

Baai van Kotor

Mijn rustdag eindigde helaas in stress. Ik zette mijn fiets neer tegen een laag muurtje aan de kade. De fiets gleed weg en uit mijn stuurtas, die blijkbaar niet goed dicht zat, gleed mijn telefoon en m'n e-reader, plons het water in. Meteen er achteraan maar het kwaad was al geschied. En dan ben je niet alleen je telefoon kwijt maar ook mn zaklamp, wekker, horloge, kaart, camping vinder, busreis reserveer app etc. Ik heb ook nog een tablet maar die werkt alleen als er Wifi is en dat is er niet zoveel hier.
Gister ochtend nog langs een aantal telefoon winkels gegaan maar die schudden allemaal het hoofd.  Water is erg, maar zout water is nog veel erger. Heb een nieuwe gekocht, ben dus weer online. Hoop dat de reisverzekering ook een beetje medelijden heeft.

Daarna omhoog, de berg achter Kotor is de hoogste van de hele route, 1410 m en je begint op 0. Eerst 25 haarspeldbochten en daarna begint het steile deel.😁

Mijn ochtendgymnastiek

Onderweg mezelf nog wel getrakteerd op een lekkere lunch met Monegrijnse pannekoek toe. Het heeft alles bij elkaar 6u gekost voor een klim van 30 km. Maar de rustig aan klim tactiek werkt wel. Ik was echt moe aan het eind maar niet kapot.

Getekend

En de volgende 20 km gingen heel snel 😀. In de bergen zie je een andere kant van Montenegro. Het is er allemaal wat armer maar de andere kant van de berg is ook minder droog. Mooie stukken bos met loofbomen (en schaduw!), kleine akkers en weitjes. Het ligt er prachtig en uitnodigend vriendelijk bij.

Montenegro tussen de bergen

Nu zit ik op een camping bij Cetinje aan de ochtend koffie met een prachtig uitzicht over de vele heuvels hier. Dus zometeen weer flink op en neer maar niet meer zo hoog. Het dak is bereikt.

1. Joost:
    2 juli 2022
    Die berg: Alpe d'Huez is er kinderspel bij! Kon je al je gegevens weer op je nieuwe telefoon zetten? Hoe ver moet/wil je nog en wanneer kom je terug? Veel plezier nog en groeten, ook van Yvonne
  2. Frank:
    3 juli 2022
    Het eind komt een beetje in zicht, Joost. De 12e heb ik in Igoumenitsu de boot naar Ancona geboekt. Vandaar met de Flixbus terug. De fiets kan achterop de bus. Vandaag hoop ik eerst nog Albanië binnen te rijden. Groetjes terug aan Yvonne.
  3. Saskia Postma:
    2 juli 2022
    Nou zeg Frank - echt dapper om door te gaan na zo'n ramp met je telefoon, etc!! Goed hoor. En die berg met haarpin bochten...wow! Pet af!👏💪🚴‍♂️
  4. Rob:
    2 juli 2022
    Wow, wat een verhaal ! Ik geloof dat je de stress van de telefoon hebt omgezet in klim-energie. Wat een beklimming !
  5. Ellen:
    2 juli 2022
    Ha Frank, ontdek net jouw reisblog en een paar verhalen gelezen. Mooie reis en mooie verhalen! Maar wel ontzettende pech nu. Hoop dat je in ieder geval al je gegevens terug hebt op je nieuwe telefoon!
  6. Koos:
    2 juli 2022
    Die klim ziet er interessant uit. Heb jij daar beneden de sterke drank of het water gekocht?😊
  7. Frank:
    3 juli 2022
    Grote fles water, klein flesje Rakija, maar aan die laatste heb ik nog niet aangezeten.
  8. Mieke Jongebreur:
    2 juli 2022
    Wat een doorzettingsvermogen Frank!
    En die ansichtkaart wordt vast ingelijst.
    Het is steeds weer genieten van je indrukwekkende tocht!
  9. Adelheid:
    Wat een klim. Ik doe het je niet na 😊. Mijn petje af 👏
  10. Inge:
    2 juli 2022
    Goeie reactie! Zonder smartphone wordt het niks. Fijn om te zien dat je conditie ook Top wordt. Prachtige foto’s!!!
  11. Nicolien:
    4 juli 2022
    Pittig klimmetje Frank!
    Wat gaaf allemaal om te lezen. Ik ben stinkend jaloers op de vrijheid en het avontuur.
  12. Frank:
    4 juli 2022
    👍Dank je. Komt ook allemaal naar jou toe, Nicolien .