Eind

12 juli 2022 - Igoumenítsa, Griekenland

Zonet ben ik op de boot gestapt die me van Igoumenitsa in Griekenland naar Ancona (Italië) brengt. Ik heb m'n fietsbroek in de wastas gedaan en mijn spullen zo herpakt dat ik voor de komende dagen op boot en bus uit de voeten kan. De tent is voorlopig niet meer nodig.

Het zijn mixed feelings. Eerst maar de harde feiten:

• 56 dagen onderweg
  • In 9 landen gefietst, waarvan ik er in 6 nog nooit was geweest.
  • Niet aangereden, gevallen of gebotst!
  • 3909 km
  • 0 lekke banden! Maar dus wel een versleten trapas.
  • 4 × in hotel geslapen.
  • 2x door een hond aangevallen maar niet gebeten. De laatste hond zette wel zijn tanden in m'n fietstas maar die tas blijkt sterker dan gedacht

Kwijtgeraakt:

• Zakmes (had ik al 20 jaar😪)
  •  Handdoek (👍had ik al langer dan 20 jr, moest nodig vervangen)
  • Vermoedelijk 7 kilo lijf. Ik heb me tussentijds 1x kunnen wegen bij een fruitstal maar weet niet hoe nauwkeurig dat was.

22 blog verhalen geschreven (inclusief deze).

Igoumenitsa

Wat betreft de feelings:

Het is echt fijn om over een paar dagen weer thuis te zijn en iedereen te kunnen zien en te voelen. Ik ben ook blij dat ik Griekenland gehaald heb, want toen ik zo'n last kreeg van mijn scheenbeen vreesde ik dat ik er mee op moest houden. Helemaal blij ben ik dat ondanks de zorgelijke blikken van de artsen, ik geen enkel probleem met m'n prostaat heb gehad! En ik ben ook blij dat m'n conditie weer goed is. Ik weet nog dat ik op de eerste dag zelfs de heuvels op de Veluwe al pittig vond, maar zeker de afgelopen week voelt het stukken beter.

Ook het alleen reizen is me goed bevallen, ik heb me vrijwel niet eenzaam gevoeld. In het verleden werd ik nogal eens gejaagd en haastig als ik alleen reisde maar daar heb ik nu geen last van gehad. Ik merk wel dat het makkelijker fietst als je met iemand anders bent, je trekt elkaar automatisch mee. Maar de rust als je alleen bent en misschien ook wel de stimulans en mogelijkheden die dat geeft om anderen juist op te zoeken,  zijn prettig. En natuurlijk ben ik heel blij dat het zo'n fantastische reis geweest is door al die mooie landen met veel lieve en bijzondere mensen.

Maar ik voel me ook een beetje weemoedig dat het nu stopt. Het is jammer dat ik geen tijd heb om Griekenland verder te bekijken maar deze eerste keer door  de Westelijke Balkan landen laat mij vooral zien dat er nog heel veel streken, bergen, steden zijn om hier te bekijken. Dus ik kom heel graag nog eens terug , of het weer op de fiets of met een auto of te voet is weet ik niet, maar het zijn zeker landen om verder te ontdekken.

Het schrijven onderweg vond ik erg leuk. Het helpt mij om na te denken over wat ik heb gezien en wie ik heb gesproken en vooral wat de betekenis daarvan is. Hoe verwoord ik dat, wat was nou eigenlijk de essentie en is er een samenhang met andere verhalen of gebeurtenissen. Meestel zijn dat dingen die je ook met je reisgenoten bespreekt maar bij gebrek daaraan was het blog een goede manier om te reflecteren op de gebeurtenissen onderweg. En jullie vele en enthousiaste reacties dragen natuurlijk zeer bij aan het maak-plezier. Nogmaals dank daarvoor.

Nu eerst een paar dagen opgevouwen in boot en bus en daarna kan ik mijn geliefden weer in mijn armen sluiten. Wat een fijn vooruitzicht!

Groet, Frank

12 juli 2022
    Petje af! En 33 km meer.
  3. Ank:
    Wat een prestatie Frank!
    Ik heb van je verhalen genoten!😘
  4. Rob:
    13 juli 2022
    Hoi Frank, een diepe buiging voor jou. Omdat je zo ver bent gefietst, omdat je het in je eentje zo goed naar je zin hebt gehad, omdat wij hebben mogen meegenieten met jouw verhalen er en zo een klein beetje bij waren. Sterkte met de busreis !
  5. Christien Fokkert:
    13 juli 2022
    👏👏👏👏👏Goede reis huiswaarts Frank! Ik heb je verhalen met plezier gelezen.
  6. Joost:
    13 juli 2022
    Dank Frank, voor al je mooie verhalen. Je kunt ontzettend goed verslag doen; ik leefde soms helemaal mee. Goede reis naar huis en tot ziens (foto's kijken... 😀).
  7. Lianne:
    13 juli 2022
    Zelfs ik voel weemoed. Wat waren jouw verhalen heerlijk om te lezen. Dat ga ik missen. Maar ook voor mij fijn jou weer live te kunnen huggen. Goede reis!!!
  8. Jan:
    13 juli 2022
    Ha Frank! Ik heb je verhalen met smaak gelezen waardoor allerlei herinneringen van onze reizen naar de Balkan weer bovenkwamen. Heerlijk. Het smaakt naar meer.
    En de verscheurende weemoed is ook een fantastisch gevoel, toch? Tot gauw ziens!
  9. Esper:
    13 juli 2022
    Gefeliciteerd Frankie! Ik ben heel blij dat je de reis hebt kunnen maken, zeker omdat het er tussendoor even zorgelijk uitzag. Het was heel spannend om je verhalen te lezen. En je bent inderdaad heel slank geworden :)
    Leuk om de regio in de toekomst verder te verkennen!
  10. Paul Penders:
    13 juli 2022
    Hi Frank, wat een schitterende fysieke en mentale prestatie heb je geleverd, dwars door zoveel landen en over zoveel bergen.
    Bedankt voor al je belevenissen en reisverslagen. Goeie reis naar huis!!
  11. Tea:
    13 juli 2022
    Hoi Frank, het was heel leuk om je verslagen te volgen en zo ook een beetje onderweg te zijn. Fijn dat je dit gedaan hebt.
    Goede reis terug, lekker weer in je eigen bed slapen! Hartelijke groet!
  12. Anneke:
    14 juli 2022
    En dan is het weer voorbij. Wat heb je er prachtig over geschreven en nu al mooi op terug gekeken. Een fijne thuiskomst.
  13. Mieke Jongebreur:
    14 juli 2022
    Lieve Frank, het was genieten, iedere keer weer en veel info gekregen.
    Je hebt idd talent om te schrijven, wie weet zit daar brood in….
    Daarnaast zo fijn dat je lijf het zo goed heeft gedaan! Doet me erg aan ‘ het zoutpad’ denken!
    Goede reis terug en een heerlijk welkom thuis!
    Groetjes vanuit Canada!
  14. Willem Eekhof:
    15 juli 2022
    Ik vind het een pittige prestatie Frank!
    En een prachtige ervaring om tot jezelf en je kern te komen.
    Bedankt voor de leuke reisverhalen en ik hoop je nog eens te zien en te spreken!
    Hartelijke groeten van
    Willem
  15. Adelheid:
    15 juli 2022
    Was leuk om je belevenissen mee te beleven. Mijn petje af!!!! Wens je een goede reis terug ! Hartelijke groeten, Adelheid
  16. Mariëtte:
    16 juli 2022
    Dank je Frank! En een top prestatie waar je nog lang op kan teren. Voor jou was het geweldig, maar voor mij ook om te lezen en mee te reizen.
  17. Inge:
    18 juli 2022
    Ha broertje, wat fijn dat het zo’n goeie reis geworden is en het je lijf goed gedaan heeft! Geniet lekker na, ik ga je verhalen missen! En heel herkenbaar wat je schrijft over het schrijven!
  18. Inge:
    18 juli 2022
  19. Nicolien:
    27 juli 2022
    Frank,
    Geweldig dat het gelukt is deze fietstocht te maken. En met weinig kleerscheuren dus.
    Wat een knappe prestatie!
    Heerlijk om weer thuis te zijn en ongetwijfeld te mijmeren over een nieuwe tocht…
    Hoop je snel weer te zien 😘
  20. Linda meulenhoff:
    11 augustus 2022
    Ha lieve Frank wat fijn te lezen dat je het gehaald hebt.En vooral je inzichten zijn erg mooi om te lezen. Die gun ik je echt! Ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht ik ga de achterstand van je verhalen inhalen in de vakantie. Dat is nog niet gelukt te druk met mijn eigen innerlijke reis! wel je laatste … alleen reizen is heerlijk. Ik hoop het ook ooit zo lang te doen!
    Liefs en hopelijk tot een keer. Ik heb veel bij te kletsen . Linda
  21. Jelena:
    1 oktober 2022
    Hello Frank, I enjoy to red your stories , happy that you suceed all what you plan and without biggest injury.I hope that you recover and that you are home .
    You are an inspiration for others that are only dreaming such 2 months bike advanture from Netherlands to Greece,almost 4000 km.
    Nice to met you on your way .
    All the best to you and your family.