Materiaal

7 juli 2022 - Berat, Albanië

Alweer een verhaal, er gebeurd te veel.

Heb ik hoog opgegeven over de betrouwbaarheid van mijn fiets, vandaag ging het anders. Ik voelde en hoorde opeens een onregelmatige klik in mijn trapas. Met oude stadsfietsen had ik dat wel eerder meegemaakt en dat eindigde er dan in dat de trappers moervast liepen. Behoorlijk verontrust ging ik in het dorpje vragen bij een ijzerwarenhandel , zij wisten wel iemand: Klido deed Servis aan alles wat wielen heeft en die zat een eindje verderop. Zoekend kwam ik terecht bij een kleine en zeer afgeladen werkplaats met een grote vent: Klido. Ik hoopte nog dat het alleen iets was met een dwarse kogellager of zo,  maar hij gaf al snel aan dat de trapas vervangen moest worden. Met de nodige hamerslagen haalde hij die uit m'n frame en had er warempel nog een liggen. Blijkbaar liep ik te nerveus om hem heen want hij zette mij in een hoek met een glas karnemelk. Maar naarmate hij verder ging schudde hij vaker zijn hoofd. De trapas zit in een omhulsel en daar kreeg hij hem niet uit los. Kruipolie, bankschroef,  beitels, boormachine, niks hielp. En ik vreesde dat dit het trieste einde was van de fietstocht en dacht na hoe ik dan toch met fiets in Igoumenitsoe kon komen, want van daar heb ik een ticket voor de boot gekocht die me naar de Flixbus in Ancona, Italië moet brengen.
Uiteindelijk heeft hij met een slijptol een sleuf gemaakt in het omhulsel en zo de oude trapas eruit gekregen. Was nog een heel gedoe om met de nieuwe trapas de tandwielen voor en achter goed op één lijn te krijgen, maar na anderhalf uur was hij klaar. 4 euro en een ferme handdruk, meer wou hij niet aannemen. En mijn trappers draaien weer als een zonnetje, nu hopen dat ze het nog een paar dagen zo vol houden. Klido, mijn held van de dag!

1. Tea:
    7 juli 2022
    Vast een mbo'er, jouw handige held! Fijn dat je weer verder kon.
  2. Koos:
    7 juli 2022
    Spannend om iemand in je fiets te zien slijpen.
  3. Frank:
    7 juli 2022
    Zeker, ook omdat ik hem niet ken, we geen taal hebben om te overleggen en en ik niet precies ik kan schatten wat de consequenties zijn. Maar de manier waarop hij werkte gaf vertrouwen en ik wist in elk geval zeker dat ik anders niet verder kon. In de afgelopen 50 km lijkt het resultaat tot nu toe goed.
  4. Margot:
    7 juli 2022
    Wauw wat een held! Zou wel heel jammer zijn als je had moeten stoppen vanwege materiaalpech!
  5. Joost:
    7 juli 2022
    Echt een reis(verhaal) met letterlijk en figuurlijk hoge toppen en diepe dalen. Maar avontuurlijk is het zeker... Je kunt er haast een boek over schrijven inmiddels!
  6. Selle:
    7 juli 2022
    Oh wat een spanning! Maar gelukkig een goed einde!
  7. Chris Hilverdink:
    7 juli 2022
    Frank zo leuk om jou en je fietstocht te volgen!
    Je kunt het haast zien en mee beleven!
    Reis veilig verder en geniet hiervan!
  8. Frank:
    Dank je wel Chris💋
  9. Inge:
    7 juli 2022
    Ik hoop dat ik bij materiaalpech net zo’n fijne Kilko tegenkom! Wij hebben het geluk van wen fietsenmaker aan boord- dus wie weet!
  10. Frank:
    Luxe!
  11. Rob:
    7 juli 2022
    O, Frank, ik zou al puur gal ophoesten als iemand met een hamer en slijptol in de buurt van mijn fiets zou komen. Wat dapper om je fiets en je lot in zijn handen te leggen. Op naar Igoumenitsa !
  12. Lianne:
    8 juli 2022
    Laat Klido maar kliederen. Geweldig zeg. Snap dat je dan maar blind moet vertrouwen op zo'n grote man! Weer goed afgelooen en op tichting de bus!
  13. Ap:
    8 juli 2022
    Is "Santos" eigenlijk niet een koffie merk, Frank?
  14. Frank:
    11 juli 2022
    Braziliaanse voetbalclub?
  15. Jeroen bellwinkel:
    8 juli 2022
    Wat een vakmanschap van Klifo, maar dat weet je niet van te voren. Je (hij) hebt het weer gered. Een goede tocht verder op je gerepareerde karretje.
  16. Willem Eekhof:
    9 juli 2022
    Bewondering voor Klido, die je met zo weinig middelen toch weer op weg goed geholpen heeft!
    En ik heb ook bewondering voor je vertrouwen in de mens!
    Erg leuk om je verhalen en avonturen hier te volgen Frank.
    Je beschikt over bijzondere talenten!