Spoiled

18 juni 2022 - Kršan, Kroatië

Ik zat gister best wel in een dipje. Was de avond ervoor doodmoe aangekomen op een camping bij Montovun. Het was geen lange rit die dag maar ik had het gevoel dat ik geen heuvel meer overkwam. Het was erg warm en ik had denk ik, te weinig gegeten onderweg. Ook na een rustpauze voelde ik bij de volgende heuvel mijn krachten meteen weer wegvloeien.
Vanochtend zat ik lang te twijfelen of ik een rustdag zou nemen of alleen een kort stuk zou fietsen. Uiteindelijk pas om 13.00 uur verder gaan fietsen en dat ging goed. Het werd wat bewolkter,  ik kreeg zelfs een stevige onweersbui over me heen en ik heb m'n klim tactiek wat veranderd. Zodra het wat langer bergop gaat schakel ik nu fors terug en rijd de lange hellingen in heel licht verzet met zo'n 8 km/u op. Dat werkte, het gaat langzaam maar ik verbruik veel minder energie per berg. En tussendoor blijven eten. De dag kwam aan het eind maar geen camping in de buurt en aangezien ik weer dicht bij de kust zit en het hier een nationale feestdag is zijn de hotels behoorlijk prijzig. Dus besloten om dan maar zelf een plaatsje voor de tent te zoeken;  eten en een fles water gekocht, mijn eigen flessen bijgevuld op het kerkhof. Bij een huis met ernaast een klein veldje stond een mevrouw in de tuin, aan haar gevraagd of ik op dat veldje m'n tent op mag zetten. Mag vast wel antwoorden zij, maar ik weet een beter plekje, wat verder van de weg af. Ik liep met haar mee en onderweg kwamen we langs een huis in aanbouw. Je kan ook hier slapen zei ze, wij zijn hier aan het bouwen. En daar lig ik nu op de 1e verdieping . Perfect uitzicht over de bergen.

In aanbouwUitzicht

Vloer aangeveegd,  mijn footprint van de tent neergelegd en matje opgeblazen, klaar. Net toen ik eten aan het koken was kwam ze weer langs. Of ze mijn kleren niet moest wassen en kijk ze had een pan goulash met pasta meegenomen, fles water en een fles wijn van de druiven van haar vader.

Goulash, pasta en wijn van het huis

En als ik morgen onder de douche wilde moest ik maar even langskomen in hun huis. O ja, wat brood voor het ontbijt. Zelden zo verwend gevoeld! Echt heel lekkere goulash gegeten met sublieme witte wijn. In weken niet zoveel gegeten, denk ik. Ben wel langzamerhand  wat licht in het hoofd door die lekkere wijn. In de tuin is een kraan met slang dus daar kan ik mijn hoofd morgenvroeg weer helder wassen. En dan op, vol frisse nieuwe moed, naar de Kroatische eilanden. Crest, Krk, Rab,  en Pag liggen te wachten. (Ze houden hier zeker niet van lange namen). Kijken of m'n nieuwe klim strategie ook de komende dagen blijft werken. Welterusten en bedankt voor al jullie fijne reacties.

En dan vanochtend nog een verrassingsontbijt: ham & eggs! Wegkomen gaat weer lastig zijn...

Ontbijt

1. Rob:
    18 juni 2022
    Een engel op je pad en ook nog op een goed moment. Het is je van harte gegund
  2. Bert:
    18 juni 2022
    Wat heerlijk hè, zo'n fantastische maaltijd, met daarbij ongetwijfeld het heerlijke gevoel dat je het dubbel en dwars verdiend hebt.
  3. Paul Penders:
    18 juni 2022
    Wat een mooi verhaal Frank!! Aardige man ontmoet aardige mensen. Een zware dag zo eindigen is echt enorm genieten!!
  4. Ank:
    18 juni 2022
    Zeker een bijzondere engel wat je ook echt nodig had! Heel bijzonder om zo mee te genieten van je ervaringen.
    Nog een fijne tijd!
  5. Inge:
    18 juni 2022
    Wat heerlijk om zo verwend te worden! Die mevrouw zag vast dat je het hard nodig had om even in de watten gelegd te worden! In alle rust verder en zorg goed voor jezelf! Op mijn laatste fietstripje viel me ook weer op hoe aardig en lief mensen voor een reiziger kunnen zijn. Heerlijk!!
  6. Joost:
    18 juni 2022
    De wereld is zo slecht nog niet; dat geeft de burger moed. Van zoveel gastvrijheid kunnen we nog wat leren! Geweldig. Hup klimgeit!
  7. Tea:
    18 juni 2022
    Wat fijn dat je zo'n goede plek hebt kunnen vinden. Met hernieuwde krachten verder.
  8. Apos:
    Dank, Frank. Mooi verhaal
  9. Jan:
    18 juni 2022
    Mooi verhaal, Frank. Uitgeput aankomen en dan als gast onthaald te worden, voelt geweldig. Het zal je vast vaker overkomen. Zijn ze goed in die mensen op de Balkan.
  10. Mieke Jongebreur:
    18 juni 2022
    Lieve Frank, wat is het genieten van jouw prachtige verhaaltjes, mooie ontmoetingen waar zoveel warmte en oprechte interesse uitspreekt in de mens en omgeving.
    Dat je de juiste persoon op het juiste moment tegenkomt is een groot geschenk.
    Het is je van harte gegund .
  11. Linda meulenhoff:
    22 juni 2022
    Mooi verhaal!! Leuk om te lezen. Wat een fijne einde van zo’n zware dag! Inmiddels ben je vast al weer vol energie en goede moed op pad gegaan. Ik kijk uit naar je volgende blog. Goeie reis!
  12. Jelena:
    4 juli 2022
    Hello Frank , it was really a pleasure having you as a non-planned guest that we could give you some place for overnight .
    You are just exaggerating, I am a simply human being.
    If you return, feel welcome back ,I hope we will finish our house and we could offer you better accommodation.
    Wish you a successful trip , happy return to your home and your family , all the best in your private and business life. Warm sunny greetings from Krsan, Istria, Croatia.
  13. Frank:
    4 juli 2022
    Hi Jelena, you where there at the right place and the right time for me and it meant a lot to me. You made me feel welcome in Croatia. I hope you have a great time with your family in your new home and i certainly hope to be able to visit Croatie and you again.
  14. Frank: