My castle, my home

13 juni 2022 - Lavamünd, Oostenrijk

In het routeboekje dat ik nu gebruik (Paul Benjaminse, Midden Europa) werd het al genoemd 'Een maf kasteel gebouwd door een zonderling.' Ik had er verder niet meer aan gedacht tot ik er plotseling voor stond in een dorpje vlak bij de grens tussen Oostenrijk en Slovenië. Midden in het dorp stond een  gebouw dat iets was tussen een Disney sprookjeskasteel en een enorme suikertaart. Langs de weg stond iemand aan de riolering te werken en ik vroeg of daar ook iemand in woont. Je kan aanbellen, zei hij, misschien kan je binnen kijken. En inderdaad bij de voordeur stond een handgeschreven bordje Bitte klinglen. Na een tijdje kwam er een oude meneer naar buiten gesloft. Ik doe alleen rondleidingen voor groepen van 12 of meer personen,  zei hij en bovendien zijn we aan het eten. Maar hij zag mijn fiets en omdat ik helemaal uit Holland op de fiets was gekomen wilde hij wel een uitzondering maken. Over een half uurtje zijn we klaar. In de tuin van een historisch museum daar vlakbij ging ik ook aan m'n lunch, de directeur/suppoost kwam naar buiten en heeft me in die tijd veel verteld over de geschiedenis van de Sloveense minderheid die in dit gebied woont en over zijn Citroën 2CV die hij aan het restaureren is. Veelzijdige interesse.

Daarna kon ik naar binnen. De eigenaar -Johann, zijn vrouw heet Elbe en het kasteel Schloss Elberstein -  had  in 1976 hier een oud huis gekocht en de afgelopen 46 jaar is hij aan het bouwen. Al als jongetje van 10 had hij ervan gedroomd in een kasteel te wonen en die droom was hij nog steeds aan het realiseren. Hij bouwt alles zelf-soms met wat hulp van zijn broer en dorpsgenoten. Van  beroep is hij meubelmaker en dat is zeker te zien aan de enorme hoeveelheid houtsnijwerk in deuren, deurposten, kasten, balkenwerk, trappen ed. Vijf jaar aan gewerkt, wees hij naar de gigantische deurposten, twee jaar - ingelegde houten vloer. Alles in zijn vrije tijd, nee vakantie daar hield hij niet van. In een kamer moest de vloer nog gedaan. Of ie nooit in de verleiding kwam om een stukje linoleum te kopen, vroeg ik hem. Mistroostig schudde hij het hoofd, dat kon echt niet. Daarnaast stond het huis boordevol met door hem gemaakte gipsen beelden. Veel engeltjes, Heilige Maagden, Jezussen, druiventrosjes, vasen, Griekse nymphen, arenden etc. Het stond er allemaal. Aan de muur hingen schilderijen, allemaal zelf nageschilderd zij hij trots. Samen met m'n vrouw, meer dan duizend schilderijen. En inderdaad,  Rembrandt, Rubens, Durer, Velasquez, het hing er allemaal rijen dik. Nogal beduusd door de enorme productie van 46 jaar noeste arbeid nam ik afscheid. Ik durfde niet te vragen wat er ging gebeuren als hij dit leven moest verwisselen voor de eeuwigheid.

Kasteel ElbersteinKasteelbaas Johann bij zijn eigen voordeurRembrandt en DürerIngang naar de eetkamerkastje in de livinglichtkoepel trapportaalVerzamelendetail deurpost

En toen beide voeten weer op de pedalen en trappen maar. Tussen Oostenrijk en Slovenië liggen de Krawaten. Prachtige bergen, spitse toppen,  wilde beken, bossen en  rotsen. En in een smalle kloof slingert de weg zich omhoog met vreselijk veel haarspeldbochten. De pas ligt op 1218 meter en ik begon op 400. Ooit heb ik samen met Bert op weg naar Istanboel een pas van 2000 m hoog befietst en daar zag ik onderweg af en toe wel sterretjes. Deze was inderdaad minder zwaar, maar nog wel echt zwaar, zwaar. Bovenop stond de douanepost maar helaas niemand om een fraaie stempel in mijn paspoort te zetten. Helemaal voldaan sjeesde ik naar beneden. Een paar kilometer onder de top ligt een schitterende camping met veel biologisch  verantwoorde kippen, koeien, schapen en zelfgebakken brood. Met allemaal lieve jongens en meisjes met rugzak en kleine tentjes die druk aan het bergwandelen zijn. Heerlijk geslapen in dit mooie land.

de KarwatenOp de top en de grens

1. Inge:
    13 juni 2022
    Wow, wat een prachtig houtsnijwerk heeft die kasteelheer gemaakt en wat fijn dat je daar een super-rondleiding kreeg! Heerlijk zo’n lange klim en dan voldaan naar beneden zoeven en ook nog een fantastische camping. Slovenie vond ik prachtig, heel veel plezier!
  2. Bert:
    13 juni 2022
    Prachtig verhaal, Frank. In Slovenië deden Ank en ik ook onze eerste bergklimervaring op, i de Julische Alpen. Prachtig land. Ben benieuwd hoe de tocht zich verder ontwikkelt.
  3. Rob:
    13 juni 2022
    Fantastisch dat je helemaal tot Slovenië bent gekomen en een schitterend verhaal over dat kasteel en die kasteelheer. Mensen en hun hobbies …
  4. Selle:
    13 juni 2022
    Wow, Oostenrijk al helemaal door en nu in Slovenie! Wat klinkt dat ver weg! Petje af!
  5. Tea:
    13 juni 2022
    Wat leuk dat kasteel! Je maakt leuke dingen mee. Fijn om het te kunnen volgen.
  6. Margot:
    14 juni 2022
    Ja smaken verschillen. Zijn smaak verschilt van de mijne maar inderdaad enorme bewondering voor zijnpassie! En wat een lef dat jij over een stukje linoleum durft te beginnen! Wat een heerlijke tocht maak je! Ik ben net terug uit Wales. Een heel bijzonder en nooit wat aan veranderd plekje is dat! Alleen goed onderhouden wat was. Een hele andere benadering maar ik was zo blij dat ik daar na 14 jaar weer durfde te zijn! Ik heb natuurlijk vooral naar het ambacht van Harry gekeken maar zag ook de liefde van de familie voor dit kleine prachtige huisje waar ik zoveel van hou!
  7. Frank:
    15 juni 2022
    Fijn dat je weer geweest bent en dat het zo goed beviel. Die deuren zien er inderdaad nog steeds prachtig uit.
  8. Mariëtte:
    15 juni 2022
    Jezus. Wat een heerlijke avonturen en dito verhalen! Ik reis n beetje mee