De witte salamander

28 juni 2022 - Mlini, Kroatië

Vanochtend redelijk vroeg vertrokken vanuit m'n luxe kamer maar al snel brand de zon. Opeens voelde ik een frisse, echt koude windvlaag. Ik stopte en stond tegenover een hek waarachter een grot begon. Over 10 minuten begon een rondleiding. Ik bleek de enige belangstellende en kreeg dus een privé rondleiding van gids Juric. De grot bleek in totaal 7 km diep maar wij konden de eerste 700 meter lopen. Hij vertelde heel enthousiast over alles wat je zag in de grot, ontstaansgeschiedenis, resten van mensen en dieren  die er waren gevonden. De grot heeft een bijzonder eco systeem waarbij een indrukwekkend voorbeeld wordt daarvan de witte salamander is. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Olm_(salamander)
Het beestje is geëvolueerd naar het leven in het donker en schijnt wel 70 - 100 jaar oud te worden. Hij heeft wel ogen maar daar groeit vel overheen , hij kan dus niet of nauwelijks zien. Pigment ontbreekt, hij ziet er bijna doorschijnend wit uit. Hij heeft longen maar gebruikt die niet en hij kan een paar jaar zonder voedsel leven. Ze houden er een paar jaar een in een natuurlijk basin waar je hem (haar) kan bekijken daarna ruilen ze hem/haar voor een ander exemplaar om hem niet te lang uit de diepe grot weg te halen. Samen met Juric heb ik een tijdlang naar het nogal prehistorie uitziende beestje (15 jaar oud, schatte hij) zitten kijken.  Op de terugweg naar de ingang van de grot vertelde hij over zijn leven in Bosnië.  Hij is geboren in het noordelijke deel maar al na een paar maanden moesten zijn ouders vluchten vanwege het oorlogsgeweld. De troepen van Mladic hield daar huis. In Mostar heeft hij Ecologie gestudeerd en hij werkt al 4 jaar in de grot, naast gids is hij vooral onderzoeker. Hij omschrijft Bosnië eigenlijk als een failed state. Het land bestaat uit twee delen, een Servisch deel en een Bosnisch-Kroatisch deel. We hebben vier bestuurslagen die een grote bureaucratie opleveren en daarnaast een hoop corruptie. Voor alles wat je wilt moet je een 'vriend' hebben en alles is sterk gepolitiseerd.  Kerken worden gebouwd als teken om je land af te perken,  bovenop de heuvel zet je een indrukwekkend nieuw gebouw neer met de hoogste toren en op de andere heuveltop verschijnt een moskee met minaretten die nog net wat hoger zijn. Aan de ene kant denkt hij dat het niet lang meer verder kan, dit min of meer gedwongen huwelijk tussen twee entiteiten, aan de andere kant is er ook nog wel wat optimisme. Het is een probleem van de oude generatie zegt hij, zij halen hun positie en macht uit het vasthouden aan die tegenstellingen maar voor ons jongeren speelt dat eigenlijk niet. Ik heb vrienden uit alle verschillende bevolkingsgroepen en als er een optreden is van een goeie band in Oost-Mostar (het islamitische deel) ga ik daar gewoon gezellig een potje bier drinken. Er is me daar nog nooit iets overkomen. Hoe lang het nog duurt voordat die oude generatie haar invloed kwijt is? Over 30 jaar zal het allemaal anders zijn, hoopt Juric.
Nog even genoten van de koude wind voor de grot en daarna door naar Dubrovnik. Mooie stad, helemaal vertoerismet en te druk om er echt goed rond te kijken.  Met de veerboot een stuk de stad uit om de drukke wegen daaromheen te vermijden.
Helaas geen foto's vandaag, in de grot mag je niet fotograveren en van Dubrovnik zijn vast veel mooiere plaatjes online te vinden.

1. Inge:
    28 juni 2022
    Weer zo'n bijzondere ontmoeting! Of maak je ontmoetingen bijzonder omdat je zo lekker in je eentje op pad bent? Mooi verhaal!
  2. Frank:
    29 juni 2022
    😞 in sommige gevallen ben je misschien wat makkelijker aanspreekbaar in je eentje en blijf je wat makkelijker ergens hangen.
  3. Rob:
    28 juni 2022
    Bijzonder ! Zowel de grot als de ontmoeting met Juric. Dan heb je vast weer een hoop te overdenken als je weer op de fiets zit.
  4. Joost:
    28 juni 2022
    Wat is dat toch geweldig: vreemde mensen ontmoeten met bijna altijd interessante (levens-)verhalen.
  5. Tea:
    28 juni 2022
    Een paar jaar zonder voedsel... hahaha...
    Leuk verhaal weer!
  6. Frank:
    29 juni 2022
    Maf he, ik las later op Wikipedia dat ze denken dat-ie zelfs 10 jaar zonder eten kan. Wel handig maar beetje saai.
  7. Bert:
    28 juni 2022
    Compliment! Je verhalen worden iedere dag beter. Op naar Tirana?
  8. Frank:
    29 juni 2022
    Dank je. Inderdaad eerst nu naar Montenegro, daarna Albanië.
  9. Brigitte:
    28 juni 2022
    Mooi verhaal Frank! Ben wel heel nieuwsgierig naar die Witte Salamander!
  10. Ap:
    29 juni 2022
    Na je interessante verhaal, krijg ik WEL veel zin in gebakken vis.
  11. Paul:
    30 juni 2022
    Wat een gave verhalen Frank. Geweldig wat je allemaal beleeft. Zet hem op!
  12. Maartje Eikens Postma:
    30 juni 2022
    Mooi Frank over die witte salamander en de koelte van de grot die jij buiten al ervoer.
    Zo bijzonder wat je meemaakt!
  13. Saskia Postma:
    30 juni 2022
    Goed beschreven Frank. 700m in de grot, de salamander, en dan Bosnie...
    Hoe lang tot Montenegro?
  14. Frank:
    1 juli 2022
    Dank je Saskia. De teller staat nu iets boven de 3100. Maar als je gewoon de snelweg volgt is het korter, hoor.